Ilona Bałdyga

ekspert compliance
radca prawny

Od 2005 jestem związana z rynkami finansowymi i kapitałowymi. Pracowałam dla banków i domów maklerskich oraz wspierałam inne podmioty działające na tych rynkach od strony zapewnienia zgodności ich działalności z wymogami prawnymi i wymogami organów nadzoru.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się!

Dylematy – czyim agentem zostać?

Ilona Baldyga10 lipca 20203 komentarze

Jeśli czytasz ten post to być może posiadasz portfel klientów, którzy są zainteresowani usługami maklerskimi lub produktami inwestycyjnymi lub takich, którzy już z nich korzystają. Może zastanawiasz się czy, i dla kogo, działać jako jego agent firmy inwestycyjnej (AFI).

Na rynku jest sporo firm inwestycyjnych, pozostających w dużych lub mniejszych grupach kapitałowych lub też działających jako niezależne podmioty. Możesz z nimi współpracować jako AFI niezależnie od tego czy chcesz działać w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, czy też rozszerzyć działalność zarządzanej przez Ciebie spółki lub założyć spółkę dedykowaną działalności agenta firmy inwestycyjnej.

Banki zwykle pełnią rolę agentów firmy inwestycyjnej dla firm inwestycyjnych funkcjonujących w tej samej grupie kapitałowej (przykładem może być choćby Bank Handlowy, który jest agentem firmy inwestycyjnej dla Domu Maklerskiego Banku Handlowego, Bank Ochrony Środowiska, który jest agentem Domu Maklerskiego BOŚ, itd.). Natomiast domy maklerskie funkcjonujące niezależnie działają za pośrednictwem agentów firmy inwestycyjnej funkcjonujących jako spółki lub osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Rozważając firmę inwestycyjną, z którą chcesz współpracować, warto uwzględnić kilka różnych czynników:

Zakres oferowanych przez nią usług i produktów
inwestycyjnych oraz ich jakość

– szeroki wachlarz usług i produktów zawsze wygląda zachęcająco, lecz warto bliżej się z nimi zapoznać by samodzielnie ocenić ich atrakcyjność dla klienta.

Znane, np. bankowe domy maklerskie mogą mieć paletę produktów ograniczoną do swoich własnych, mniejsze za to mogą mieć do zaoferowania niszowe, atrakcyjne dla klientów produkty (np. zagranicznych firm inwestycyjnych niedostępne zupełnie w bankowych domach maklerskich)

Doświadczenie na rynku

– jak długo firma funkcjonuje, jakie były jej dotychczasowe losy (czy np. była przedmiotem przejęcia i z jakiego powodu), kim są osoby zarządzające, zarządzający aktywami, doradcy inwestycyjni, maklerzy  tam zatrudnieni.

Reputację, wiarygodność

– osobom funkcjonującym na rynku kapitałowym na pewno nie trzeba mówić jak istotna jest reputacja i zaufanie do firmy i osób, które w niej pracują.

Ale warto też sprawdzić jaka jest historia relacji danej firmy z organami nadzoru (Komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Ochrony Danych Osobowych), czy w przeszłości lub aktualnie firma otrzymała jakieś kary administracyjne lub były prowadzone wobec niej postępowania i w jakim zakresie – to wszystko wpływa Twoją, jako AFI wiarygodność w relacji z klientami.

Warunki techniczno-organizacyjne,
w tym standardy i procedury wewnętrzne i obsługi klienta

– to są kwestie ważne z punktu widzenia Twojej bieżącej współpracy z firmą inwestycyjną.

Warto zbadać, czy procedury działania są jasne i nie przerzucają zbyt wielu zbędnych zadań na AFI, czy firma oferuje wystarczający zakres szkoleń, z jakich narzędzi pracy można korzystać, czy będziesz mieć łatwy kontakt z prawnikiem lub compliance domu maklerskiego – to są elementy, które będą ułatwiać pracę AFI.

Zasady wynagradzania

– wynagrodzenie AFI może być określone jako stała kwota, w sposób mieszany tj. stała kwota plus wynagrodzenie zmienne, samo wynagrodzenie zmienne (np. uzależnione od zakresu, poświęconego czasu, czy ilości i jakości wykonanych działań).

Jako AFI będziesz mógł współpracować w jednym czasie tylko z jedną firmą inwestycyjną. Zmiana wiąże się z zakończeniem współpracy czyli rozwiązania umowy z jedną firmą, a następnie podpisaniem umowy z kolejną firmą i ponownym przejściem procesu związanego z uzyskaniem wpisu do rejestru AFI prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Oczekiwanie na wpis może trwać od kliku miesięcy do nawet roku. Dlatego warto dobrze rozważyć podjęcie współpracy i jej warunki z danym podmiotem.

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Ilona Bałdyga, ul. Jana Dantyszka 20 lok. 31, 02-054 Warszawa w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Rafał 14 lipca, 2020 o 09:59

    Dzień dobry Pani Mecenas!

    Czy napisze Pani kiedyś jeszcze o tym, jakie formy instytucji finansowej może założyć mały przedsiębiorca? Nie wiem … może jakąś małą firmę pożyczkową, leasingową?

    Czekam na więcej artykułów i serdecznie Panią pozdrawiam!
    Rafał 🙂

    Odpowiedz

    Ilona Baldyga 14 lipca, 2020 o 21:20

    Dzień dobry Panie Rafale 🙂
    tak, mam w zanadrzu w planie opis kilku ciekawych popularniejszych działalności, które może zacząć prowadzić mały przedsiębiorca, tj. poza firmą pożyczkową np. pośredników kredytowych i ubezpieczeniowych. Tak więc powoli nowe tematy będą się na tej stronie sukcesywnie pojawiać 🙂 a jeśli jakiś temat wzbudza szczególne zainteresowanie to proszę pytać i pisać, a będę się starać takie poszukiwane zagadnienia opisywać

    Pozdrawiam serdecznie

    Odpowiedz

    Rafał 17 lipca, 2020 o 19:09

    Bardzo dziękuję Pani Mecenas!

    Będę się odzywał.

    Pozdrawia serdecznie,
    Rafał

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Ilona Bałdyga, ul. Jana Dantyszka 20 lok. 31, 02-054 Warszawa w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: